Rally – regler, klasser och tävlingar
Rally är en populär motorsport i Sverige och likväl utomlands. Man kör alltså en ganska lång sträcka och däremellan åker man “transportsträckor” med vanliga trafikregler, eftersom man inte kan tillverka en sådan lång bana som skulle behövas. När man kör rally har man därför en förare och en kartläsare. Snabbast i mål vinner tävlingen.
Reglerna
I rally kör man på avlysta vägar och sträckor där kartläsaren ska upplysa föraren och ge information om vägen. Han eller hon ska dessutom hålla koll på att tiden hålls. Det finns också servicebilar med extrautrustning som alltid är med. Man måste ha flamsäker overall och utrustning och specialbur i bilen, samt hjälm.
Beroende på vilken klass man tävlar i, så kör man bilar som är olika trimmade. Sträckorna är olika långa beroende på vilken kategori av rally man utövar, se förklaringar nedan. Det är också viktigt att markera ut var publiken får stå. Säkerheten är A och O under en rallytävling, då vissa vägar är komplicerade att köra på och det är svårt att se ordentligt.
Specialsträckorna får inte vara längre än 30 km i vanlig rally och specialprov får förekomma på inhägnad bana. Hela totala sträckan får heller inte vara längre än 150 km. Precis som i de flesta andra motorsporterna måste man ha licens och försäkring och som förare måste man ha ett giltigt B-körkort. Dock finns det ungdomsrally från 16 år.
Klasser och kategorier
Det har uppkommit några varianter av rally på senare år och rallysprint är en av dem. Sträckan är kortare och man kör flera heat på samma bana. Det är lättare att vara åskådare på det här sättet.
En annan variant heter rallyspecial och är en blandning av de båda nämnda varianterna. Specialsträckorna är kortare, precis som i rallysprint men i rallysprint har man bara en specialsträcka och i specialrally har man flera som i vanlig rally. Skillnaden mellan rallyspecial och vanlig rally är att istället för att ha olika tidsbegränsningar mellan olika punkter, så får man i rallyspecial en totaltid för att klara av alla prov, från starten till själva målet.
Vad heter då klasserna i rally? Jo, här nedan beskrivs de:
- Grupp A
- Grupp B
- Grupp E
- Grupp H
- Grupp N
- Appendix K
Grupp A är en klass med relativt mycket frihet och bilen som körs kan vara modifierad utan så många begränsningar. Nästa grupp, nämligen Grupp B, finns inte längre kvar i samma bemärkelse utan körs istället numera i rallycross, där det anses säkrare eftersom banan är mycket mindre. Anledningen var att bilarna var så snabba och trimmade att många olyckor inträffade och det ansågs vara för farligt. Kör man i Grupp E så kör man otrimmade, tvåhjulsdrivna bilar och det är viktigt att de besiktigas ofta. Bokstaven E står för ekonomi.
Grupp H körs bara nationellt och överladdning är inte tillåtet. Bilar som Toyota Corolla och Volvo 240 används mest här. I Grupp N har man generellt mindre frihet och bilarna har också mer begränsningar. Dessutom måste de finnas i serieproduktion för att få köras. Man får byta ut vissa delar, men som sagt, det finns regler och bestämmelser som inte får överskridas. Sista klassen Appendix K är till för lite äldre bilar.
Kända rallytävlingar
I Sverige är det SBF som ansvarar för olika tävlingar och arrangemang. Rally Sweden är en deltävling till Rally-VM eller WRC och körs i Värmland under 4 dagar. Går man in på deras hemsida kan man hitta bokning av biljetter och ev. boende under tiden. Detta är mer än en vanlig tävling, utan räknas nästan som en festival. Det finns också andra rally-tävlingar att besöka om man vill. SM-veckan i Söderhamn är en av dem.
Ute i världen är Dakar-rallyt i januari en återkommande sensation där man kör i svår terräng.
De senaste åren har rallyt körts i Sydamerika.
Theme by The WP Club . Proudly powered by WordPress